Als er een coachee bij me komt is het niet altijd duidelijk wat de hulpvraag precies is. Vaak is het vooral voor kinderen moeilijk onder woorden te brengen wat er speelt. Heel vaak heeft het kind er ook geen benul van maar meer de ouders of leraren die vinden dat er iets is waar ze tegen aanlopen. En is het eigenlijk van belang om te weten wat de hulpvraag precies is? Een kind kan tijdelijk verlegen, onzeker, druk o.i.d. zijn zonder dat je als ouder snapt waar dat plotseling vandaag komt. Als coach kom je er vaak snel achter wat het achterliggende probleem is.
Bij het coachen is het werken naar een gezamenlijk einddoel het belangrijkst en dit zou ook prima kunnen als de hulpvraag niet duidelijk is. Vaak als je met je coachee gaat praten, spelen, wandelen komt er van alles naar voren waardoor de hulpvraag als snel bekend wordt. Er vind beweging plaats door het samen werken aan een doel en beweging zorgt voor verandering en dat geeft kracht. Het doel kun je vaak bereiken door dit te gaan visualiseren, kijken en voelen hoe je zou willen dat het zou zijn. Vaak komt het ook voor dat je met de hulpvraag aan het werk gaat en al doende blijkt dat er onder die vraag anderen hulpvragen verborgen zitten.
Wat vooral belangrijk is dat de coachee zich gezien, gehoord en begrepen voelt. Hij/zij wordt serieus genomen en dat geeft al een fijn gevoel. Tijdens de sessies wordt dan vaak duidelijk waar we samen aan kunnen werken, en samen is met kind/jongere/student en ouders en/of leerkrachten. Het doel moet je voor ogen hebben en dan gezamenlijk alles weer op de rit krijgen door een kalme, nuchtere en kortdurende aanpak zonder oordeel.
Eindconclusie is dus dat je gerust bij een coach terecht kunt zonder een duidelijke hulpvraag. Mocht je vrijblijvend informatie willen of je denkt dat jij of je kind/gezin wel een frisse blik kan gebruiken bel of mail gerust.